فیلم سینمایی روم 2015

فیلم Room 2015 یک فیلم تحسین‌شده‌ که بر اساس یک رمان ناراحت‌کننده و برنده جایزه نوبل با همین نام، با نویسندگی اما داناهیو (Emma Donoghue) ساخته شده است. داستان فیلم اتاق بر روی زندگی یک پسربچه 5 ساله و مادرش تمرکز دارد. این زندگی بطور غیرقابل تصوری داخل یک سوله‌ی از بیرون قفل شده جریان دارد.

فیلم روم دارای ژانر و سبک درام است. در تاریخ 16 اکتبر سال 2015 میلادی بر روی پرده سینما به نمایش درآمد. پس از آن در 1 مارس 2016 راهی بازار فروش شد. این فیلم در 118 دقیقه ضبط شده است و هیچکدام از دقایق آن، قطعا حوصله شما را سر نمی‌برد. لحظه به لحظه این فیلم دارای صحنه‌ها و دیالوگ‌های جذاب است که هر بیننده‌ای را پای فیلم میخکوب می‌کند.

فیلم Room با کارگردانی لنی آبراهامسون (Leonard “Lenny” Abrahamson)، تهیه‌کنندگی اِد گیونی (Ed Guiney) و دیوید گروس (David Gross)، همچنین با نویسندگی اما داناهیو (Emma Donoghue) ساخته شده است.

موسیقی فیلم سینمایی اتاق بر عهده‌ی استفان رنیکس (Stephen Rennicks) و فیلم‌برداری آن بر عهده‌ی دنی کوهن (Danny Cohen)، همچنین کار تدوین‌ آن بر عهده‌ی نِـیتان نیوجنت (Nathan Nugent) بوده است.

برای ساخت فیلم سینمایی Room حدود 13 میلیون دلار هزینه شده که درآمد این فیلم حدود 3 برابر این مقدار، یعنی حدود 36.3 میلیون دلار بود. این فیلم در زبان انگلیسی ضبط شده و محصول مشترک چهار کشور کانادا، ایرلند، انگلستان و آمریکا است.

داستان فیلم Room 2015

فیلم room 2015

می‌توان گفت فیلم اتاق بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. واقعه‌ای که چندین سال پیش (سال 2008) در کشور اتریش رخ داد. پدری که دخترش را در زیرزمین یک خانه برای 24 سال‌ حبس کرده بود و به او تجاوز می‌کرد. حاصل این تجاوزها به دنیا آمدن ۷ فرزند بود. که در نهایت زمانی که یکی از این بچه‌ها بیماری شدیدی گرفت و پدر او را به بیمارستان برد. مادر این 7 بچه، از طریق فرستادن یک هشدار از طریق همین بچه‌اش به افراد داخل بیمارستان، درخواست کمک کرد.

این واقعه در ذهن اما داناهیو، جرقه ایجاد کرد تا رمان جذاب اتاق را بر اساس داستان شبیه به این بسازد و پس از آن نیز همانطور که گفته شد فیلم بر اساس رمان ساخته شد. از آنجایی که نویسندگی فیلم را نیز همانند کتاب، اما داناهیو بر عهده داشته، هیچ قسمت از کتاب در این فیلم، ناگفته نمانده است

فیلم روم در رابطه با داستان مادر و فرزندی است که در یک اتاق حبس شده‌اند. داستان این حبس شدن از ۱۷ سالگی زن و قبل از مادر شدنش شروع می‌شود. نام مادر جوی است و نام فرزند جک.

جوی یک دختر نوجوان ۱۷ ساله‌ی مدرسه‌ای بود که راه مدرسه به خانه را طی می‌کرد. او یک روز در این راه با یک مرد روبرو می‌شود. مردی که به او می‌گوید حیوان خانگی او که یک سگ است مریض شده و به کمک احتیاج دارد. او از دختر برای کمک به سگ، کمک می‌خواهد. دختر نوجوان هم از آنجایی که مادرش همیشه به او توصیه کرده به دیگران کمک کند، سعی می‌کند به این مرد و سگش کمک کند. اما این مرد یک آدم ربا است. او دختر را می‌دزد و در یک خانه حبس می‌کند. سال‌ها این دختر مورد تجاوز این مرد قرار می‌گیرد و حاصل این تجاوزها باردار شدن جوی و به دنیا آمدن یک پسربچه به نام جک است.

بازیگران اصلی فیلم اتاق

فیلم اتاق 2015

فیلم اتاق، بازیگران زیادی ندارد و می‌توان گفت لیست زیر تنها بازیگران اصلی و جزئی این فیلم هستند.

بری لارسون (Brianne Sidonie Desaulniers) در نقش جوی نیوسام (مادر جک)

جیکوب ترمبلی (Jacob Tremblay) در نقش جک (پسربچه)

جوآن آلن (Joan Allen) در نقش نانسی نیوسام (مادر جوی)

ویلیام اچ میسی (William Hall Macy, Jr) در نقش رابرت نیوسام (پدر جوی)

‌شان بریدجرز (Sean Bridgers) در نقش نیک پیر (مرد آدم ربا و متجاوز)

تام مک کاموس (Tom McCamus) در نقش لئو (همسر مادر جوی)

آماندا بروگل (Amanda Brugel) در نقش افسر

جو پینگو (Joe Pingue) در نقش افسر گرابوسکی

مگان پارک (Megan Marie Park) در نقش لورا

کاس انور (Cas Anvar) در نقش دکتر

وندی کروسون (Wendy Crewson) در نقش مصاحبه‌کننده

نکاتی درباره فیلم روم 2015

فیلم اتاق برای سنین بالای 16 سال مناسب است. البته صحنه خیلی بدی ندارد. اما اگر شما والدین یک بچه زیر 16 سال هستید و می‌خواهید بدانید که آیا این فیلم برای بچه شما مناسب است یا خیر، نکات زیر را در نظر بگیرید.

این فیلم دارای یک صحنه تجاوز به عنف است که تصاویری از آن نشان داده نمی‌شود اما مشخص است که چه چیزی در حال صورت گرفتن است.

همچنین در فیلم اتاق یک صحنه خشونت‌آمیز دیگر که در آن آدم ربا فریاد می‌زند و مادر جک را زخمی می‌کند نیز است.

یک سکانس فوق العاده پرتنش نیز در این فیلم جذاب وجود دارد که جک سعی می‌کند از دست آدم‌ ربا فرار کند. همچنین در یک صحنه دیگر، جک نقش مرده را بازی می‌کند که تب زیادی دارد و داخل یک فرش پیچانده می‌شود.

خشونت زبانی و فحاشی نیز حدود 10 مورد در این فیلم شنیده می‌شود.

اما علی رغم تمام این شرایط وحشتناک، جوی و جک یک رابطه زیبا و فوق العاده نزدیک به هم دارند که امیدوارکننده و الهام بخش است.

سخن پایانی

از جوایز و افتخارات این فیلم اتاق 2015 به دریافت یک جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و یک جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن، برای بری لارسون اشاره کرد. نظر شما درباره فیلم Room 2015چیست؟ برای ما از تجربه فیلم سینمایی روم 2015 بنویسید.