فیلم شاتر آیلند (Shutter Island)

فیلم شاتر آیلند (Shutter Island) یا جزیره شاتر فیلمی در ژانر معمایی و روانشناختی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی است. این فیلم محصول سینمای هالیوود است که در سال 2010 اکران شد. در این فیلم بازیگران سرشناسی مانند لئوناردو دی کاپریو و مارک روفالو به ایفای نقش پرداختند. در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی کامل از فیلم جزیره شاتر به همراه نقد آن به شما ارایه دهیم.

خلاصه داستان فیلم Shutter Island

داستان فیلم شاتر آیلند (معنی کلمه Shutter Island یا شاتر آیلند جزیره‌ای به نام شاتر یا جزیره شاتر است) روایتی از سال ۱۹۵۴ میلادی است که یک مارشال ایالاتی به نام تدی دنیلز (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) و همکار جدیدش چاک ایول (با بازی مارک رافالو) برای تحقیق درباره‌ی فرار یک مجرم روانی خطرناک به نام راشل سولاندو از بیمارستان روانی اشکلیف در جزیره شاتر در نزدیکی بوستون، به این جزیره سفر می‌کنند. این بیمارستان محل نگهداری خطرناک‌ترین مجرمان روانی است و رئیس آن یک روانپزشک به نام دکتر جان کاولی (با بازی بن کینگزلی) می‌باشد. راشل به جرم خفه کردن ۳ فرزند خود در آب محکوم شده است و این دو مامور به دنبال سرنخ‌هایی برای یافتن او هستند. تدی رفته رفته سرنخ‌هایی از سولاندو پیدا می‌کند، اما این تنها هدف او از سفر به جزیره شاتر نیست. او به دنبال یک مجرم روانی دیگر به اندرو لدیس نیز می‌باشد و معتقد است این فرد همسرش را در یک آتش‌سوزی عمدی به قتل رسانده است. اما برخی وقایع سبب می‌شود که دنیلز به مرز جنون برسد …

داستان فیلم جزیره شاتر کاملا قابل درک، ساده و عادی به نظر می‌رسد. اما رازی در دل معماری چندلایه‌ی این فیلم نهفته است که دقایق پایانی فیلم را شگفت‌انگیز کرده و شما را غافلگیر می‌کند. قطعا در پایان فیلم با این ابهام روبرو می‌شوید که آیا تدی دنیلز واقعا دیوانه بود یا نه؟!

بازیگران فیلم جزیره شاتر

فیلم Shutter Island

بازیگران فیلم شاتر ایلند عبارتند از:

لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) در نقش تدی دنیلز (Teddy Daniels)

بن کینگزلی (Ben Kingsley) در نقش دکتر کاولی ( Cawley)

مارک روفالو (Mark Ruffalo) در نقش چاک ایول (Chuck Aule)

میشل ویلیامز (Michelle Williams) در نقش دلورس (Dolores)

مکس فون‌سیدو (Max von Sydow) در نقش دکتر ناهرینگ ( Naehring)

امیلی مورتیمر (Emily Mortimer) در نقش راشل سولاندو 1 (Rachel Solando 1)

پاتریشیا کلارکسون (Patricia Clarkson) در نقش راشل سولاندو 2 (Rachel Solando 2)

نقد فیلم جزیره شاتر

فیلم شاتر آیلند با توجه به سایت متاکریتیک به صورت میانگین امتیاز 63 از 100 را از منتقدان دریافت کرده­است. در مجموع این فیلم روانشناختی با درون مایه معمایی و ترسناک، نظر منتقدین را به خود جلب کرده است. تلاش اسکورسیزی برای از بین بردن مرز بین واقعیت و خیال و موفقیت او در این امر، بدون شک به زیبایی این فیلم افزوده است. جایی که بیننده در پایان فیلم با تناقضی عجیب روبرو می‌شود که آیا تدی دنیلز دیوانه است یا دکتر کاولی و همکارانش سعی دارند او را دیوانه کنند؟!

اسکورسیزی برای اثبات هر یک از این دو فرضیه شواهدی را برای بیننده قرار داده است. به طور مثال صحبت‌های دنیلز با راشل سولاندو واقعی در غار و هشدارهایی که او به تدی می‌دهد، کاملا خارج از رویاها و در واقعیت اتفاق می‌افتد. و یا مکالمه دنیلز با جورج نویس در بند C تیمارستان همه با این هدف در فیلم قرار داده شده است تا بیننده را به سمت عاقل بودن دنیلز متمایل کند. در طرف مقابل ناتوانی چاک در کار با اسلحه، برخوردهای بیماران، افسران پلیس و پزشکان جزیره با دنیلز و سکانس‌های پایانی فیلم همگی شواهدی بر دیوانه بودن دنیلز است. با همه این تفاسیر شاید اسکورسیزی تشخیص و انتخاب بین عاقل یا دیوانه بودن دنیلز را به عهده مخاطب گذاشته باشد! و این ابهام را با دیالوگ پایانی دیکاپریو تکمیل کرده است. جایی که او می‌گوید: “کدوم یکی بدتره …. زندگی کردن مثل یه هیولا، یا مردن مثل یه انسان خوب؟”

جوایز فیلم شاتر آیلند از جشنواره های مختلف

فیلم جزیره شاتر

فیلم جزیره شاتر محصول کمپانی پارامونت و کلمبیا، و در واقع برگرفته از کتاب جزیره شاتر به نویسندگی دنیس لهان است. این فیلم به باور بسیاری از منتقدین و بینندگان یکی از بهترین تریلر‌های روانشناختی قرن 21 است. جزیره شاتر یکی از فیلم‌های محبوب در ژانر معمایی و رواشناسی محسوب می‌شود به طوری که از نظر کاربران imdb در بین 150 فیلم برتر تاریخ سینما قرار گرفته‌است.

نکته‌ی جالب درباره فیلم جزیره شاتر این است که این فیلم هیچ جایزه‌ی اسکاری در کارنامه‌ی خود ندارد! علت این موضوع این است که ابتدا قرار بود فیلم جزیره شاتر در اکتبر 2009 اکران شود تا در مراسم اسکار این سال شرکت کند. اما به دلایلی اکران آن به تعویق افتاد و به ابتدای سال 2010 موکول شد. به همین دلیل فرصت شرکت در مراسم اسکار را از دست داد. با این وجود فیلم جزیره شاتر در سایر جشنواره‌ها 11 جایزه دریافت کرد و برای 63 جایزه‌ی دیگر هم نامزد شد.

سخن پایانی درباره فیلم Shutter Island

در این مطلب تلاش کردیم تا یک معرفی کامل از فیلم جزیره شاتر داشته باشیم. در پایان دوست داریم تا نظر شما را درباره فیلم جزیره شاتر بپرسیم. آیا تا به حال فیلم جزیره شاتر را مشاهده کرده‌اید؟ در صورت دیدن، آیا از این فیلم لذت بردید؟ نقش‌آفرینی کدام بازیگر را در این فیلم دوست دارید؟ می‌توانید دیدگاه و نقد خود درباره فیلم جزیره شاتر را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای بررسی و نقد فیلم های روز دنیا از صفحه اصلی وبلاگ سان مووی دیدن کنید.