جدیدترین ساخته‌ محمدحسین مهدویان، فیلمی در ژانر جنایی معمایی است. داستان شخصیت مرد بازنده‌ای به نام سرهنگ احمد خسروی. احمد که تمام زندگی‌اش را صرف کار کرده است، از یک طرف ارتباط با خانواده را باخته است و از طرفی به دلیل نفوذ صاحبان قدرت و سرمایه در تمام لایه‌های اجتماعی و قضایی، شغلش را نیز می‌بازد. او نماد مردانی است که در تلاش صادقانه برای حل مسائل و پیشگیری از وقع آسیب، با شبکه‌ی قدرت و فساد درگیر می‌شوند. با سان مووی همراه باشید.

داستان فیلم مرد بازنده‌ای

احمد خسروی سرهنگ کارکشته و باسابقه‌ی اداره‌ آگاهی درگیر پرونده‌‌‌ قتل فردی به نام شهاب است. احمد یک درگیری مهم دیگر دارد که آن ترمیم روابط خانوادگی به ویژه با پسرش سینا است. او که تمام زندگی‌اش را صادقانه فدای کار کرده است، فرصت کافی برای ارتباط با فرزندان و خانواده را نداشته به همین دلیل دختر و پسرش، سینا و سارا، از او دلگیر هستند. احمد با پیگیری نشانه‌ها و بازپرسی از همکاران، دوستان و خانواده‌ شهاب، سعی دارد تا گره کور این پرونده را باز کند. اما در این میان متوجه می‌شود که شهاب در پرونده‌‌ فساد اقتصادی دست داشته و معاونش حسام نیز همکار جدی و در واقع مهره‌ کلیدی این جریان است. حسام و فردی به نام رسول، که مشخص نیست دقیقا چه سمتی دارد، با تهدید و ارعاب سعی دارند تا احمد را از ادامه‌ مسیر بازدارند. احمد اما با پیگیری‌های مصرانه‌ی خود، بالاخره قاتل را می‌یابد. مرضیه، عشق دوران جوانی شهاب، قاتل اوست. او برای دفاع از خود در برابر سوءنیت‌ها و رفتار آزاردهنده‌ شهاب، مرتکب این قتل شده است. احمد با اطلاع از ماجرا و ظلمی که شهاب به مرضیه روا داشته، بستر خروج او را از کشور فراهم می‌کند، در واقع او را فراری می‌دهد تا پرونده برای همیشه باز بماند و با این کار بتواند فساد گسترده‌ اقتصادی را افشا و مفسدان را دستگیر کند. اما با دخالت‌ها و تهدید‌های رسول و مافیای پشت پرده، مجبور به انصراف از ادامه‌ی مسیر می‌شود. او که در گیر و دار پرونده قتل، به دنبال احیای رابطه‌اش با سینا بود بالاخره موفق می‌شود و این تنها موفقیت مرد بازنده‌ داستان است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی فیلم هندی Soorarai Pottru

نقد فیلم مرد بازنده

بهتر است بدانید فضای داستانی و به ویژه پایان‌بندی در این فیلم به گونه‌ای است که پس از تماشای آن مخاطب به نوعی دچار حس بی‌اعتمادی و ناامیدی می‌شود. چرا که به طور کلی مخاطب آنچه در رسانه می‌بیند را بازتابی از جامعه می‌داند و در نتیجه مانند احمد که در مبارزه با فساد اقتصادی، کاری ریشه‌ای از او برنیامد، خود را بازنده می‌بیند و دچار حس ناامیدی می‌شود. شاید این موضوع برای مخاطب بزرگسال‌، گذرا و سطحی باشد اما برای یک نوجوان اثرش ماندگارتر است. توصیه می‌شود حتما درباره‌ این موضوع با فرزندتان صحبت کنید و برایش توضیح دهید که زندگی آنقدر هم که در فیلم نشان داده می‌شود، سیاه و تاریک نیست. همیشه امیدی هست و همیشه برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت و چیرگی بر ناامیدی‌ها باید تلاش کرد.

در این فیلم مردی مسن که در زندگی‌اش تلاش کرده تا خوب زندگی کند، برای خودش و خانواده‌اش بهترین پدر دنیا باشد، قهرمان فرزندانش باشد و خلاصه یه انسان ایده‌آل باشد، اما موفق نشده و سرخورده از این عدم کامیابی به دنبال احیای زندگی خود و رابطه با فرزندانش است، به تصویر کشیده شده است. برای هر پدر و مادری نهایت آمال و آرزو چیزی جز این نیست و برای هر والدی می‌تواند اتفاق بیفتد که در رسیدن به اهدافش ناموفق بوده باشد. احمد، شخصیت محوری فیلم، می‌خواهد بگوید اگر امروز فرزندت تو را به هر دلیلی رها کرد، تو رهایش نکن! تو همیشه به دنبال او باش، آنقدر تلاش کن تا بالاخره موفق شوی، برای رابطه‌ پدر و فرزندی هیچگاه دیر نیست. همیشه می‌توان گذشته را جبران کرد. اما این الگوی رفتاری برای پدران در این فیلم وجود ندارد و پدری به تصویر کشیده شده است که معمولی است! آنقدر غرق کار و وظیفه‌اش شده که نتوانسته وقت کافی برای بچه‌هایش داشته باشد. موضوعی که برای زندگی‌های امروزی عجیب نیست! و حتی کاملا مهتمل است. در همین باره می‌توانید با فرزندانتان گفت‌وگو کنید.

درباره‌ موضوع پرداخته شده‌ فساد اقتصادی نیز می‌توانید با آن‌ها گفت‌وگو کنید. با یکدیگر در این باره مطالعه کرده، اخبار این حوزه را مرور کنید. علت‌ها را بیابید و خلاصه سعی کنید آنچه در ذهن فرزندتان است را به چالش بکشید.

و در پایان حتما به میزان خشونت بالای این فیلم و ناهنجاری‌های آن و رده‌ سنی توجه کرده و سپس به همراه فرزندانتان به تماشای اثری با داستان خوب، رازآلود و پیچیده بپردازید.

بیشتر بخوانید: بررسی فیلم سینمایی اتاق (Room 2015)

جمع بندی


درباره‌ حس ناامیدی که پس از تماشای فیلم به مخاطب القا می‌شود، موضوع فساد اقتصادی و علت شکست احمد در رابطه با پسرش با فرزندانتان صحبت کنید و  با توجه به میزان خشونت و ناهنجاری بالا و رده سنی به تماشای این فیلم رازآلود بنشینید.

منبع: farsiro